Deze expositie vertelt het verhaal van de IJssel en haar bewoners. Het rivierenland met wisselende waterstanden, de natuur in de Uiterwaarden en de schepen die voorbij gaan.
Ook de rijke geschiedenis spreekt tot de verbeelding. Hier voeren ooit de boomstamkano’s van de eerste bewoners. De Vikingschepen die de IJsselsteden belaagden. Later de Hanzeschepen, zeegaande koggeschepen die diep landinwaarts kwamen en de lange rivierschepen zoals je die op oude gravures ziet.
Jan Baggen, landschapsschilder en tekenaar, voelt zich deel van het IJsselvolk en de IJssel is voor hem een zeer geliefd onderwerp.
Veertien jaar lang bracht hij voor de Kluwer- en l…
Deze expositie vertelt het verhaal van de IJssel en haar bewoners. Het rivierenland met wisselende waterstanden, de natuur in de Uiterwaarden en de schepen die voorbij gaan.
Ook de rijke geschiedenis spreekt tot de verbeelding. Hier voeren ooit de boomstamkano’s van de eerste bewoners. De Vikingschepen die de IJsselsteden belaagden. Later de Hanzeschepen, zeegaande koggeschepen die diep landinwaarts kwamen en de lange rivierschepen zoals je die op oude gravures ziet.
Jan Baggen, landschapsschilder en tekenaar, voelt zich deel van het IJsselvolk en de IJssel is voor hem een zeer geliefd onderwerp.
Veertien jaar lang bracht hij voor de Kluwer- en later de Wegener-kranten het verspreidingsgebied van deze kranten in beeld. En vertelde hij de verhalen die bij zijn schilderijen hoorden. En terwijl hij daarmee bezig was stak Jan Baggen er zelf ook aardig wat van op. Dit alles heeft geleid tot het boek ‘De IJssel Beeld van een rivier’ en deze tentoonstelling ‘De IJssel, slagader van de Hanze’. Voor wat betreft de IJssel was het Verkade-album ‘De IJsel’, een mooie leidraad. De tekst van Jac. P. Thijsse in dit album en de tekeningen en aquarelletjes van diverse kunstenaars waaronder Jan Voerman jr. vormden een bron van inspiratie.
Jan Baggen tekent en schildert het liefst ‘en PleinAir’, dat wil zeggen direct ter plaatse in de buitenlucht. Voor de krantenartikelen ging dat om praktische redenen vaak niet, maar zijn werken in olieverf zijn nagenoeg allemaal buiten tot stand gekomen. Dat verklaart ook het gekozen formaat. Op 30x40 cm past het allemaal in zijn rugzak. De vers geschilderde paneeltjes neemt Jan Baggen veilig mee in een zogenaamde ‘pochade-box’. Dat is een combinatie van palet, ezel en opbergsysteem voor die natte paneeltjes. Grotere werken maakt hij ook wel maar dat leidt onverbiddelijk tot wat meer sjouwwerk. Jan Baggen schildert buiten ‘alla prima’: in één keer. Hij zegt dat deze aanpak het allemaal wat ongedwongener, levendiger en directer maakt. Hij maakt dan eerst een ruwe schets, een zogenaamde onderschildering. Daarna kan het schilderen echt beginnen.