Natuur

Mooiste natuurgebied van Nederland - De Veluwe: de groene schatkamer

De vos, de das, het ree, het wild zwijn en het edelhert. De Big Five van Nederland. En op de Veluwe vind je ze allemaal! Soms worden de schotse hooglander en de bever nog genoemd – en die is er óók. Net als honderden andere zoogdieren, vogels, reptielen en insecten. Ze leven allemaal in het afwisselende landschap, volgens het Nederlands publiek een van de mooiste van het land.

In Nationaal Park de Hoge Veluwe fiets of wandel je binnen 10 minuten weer naar een heel andere sfeer: van bos naar zandverstuiving, en van korstmossteppe naar de karakteristieke heidevelden, die in augustus en september prachtig paars kleuren. 
 

Ontdek de nationale parken

Wild spotten op de Veluwe

Op de Veluwe heeft het wild alle vrijheid. En met een beetje geluk zie je dat ook live, als je oog in oog met ze staat. Plan een wandeling door de afwisselende landschappen – van diepe wouden tot stuifzand of heideveld. Overal vind je bijzondere diersoorten zoals het edelhert, wilde zwijn, moeflons of de vos! Kom jij ook wild spotten?

Verder lezen

Kom heerlijk tot rust

Meer ontspannen is een goed voornemen van velen. Meestal schiet dit er bij in, maar niet dit jaar! Start het jaar goed en stap in een oase van rust. Een dag op de Veluwe zorgt voor actieve ontspanning. Trek je wandelschoenen aan en verken de prachtige natuur op de Veluwe.

Benieuwd hoe je nog meer tot rust kunt komen in deze regio?

Bekijk de tips

Veluwse bezoekerscentra

Nederlands hoogste waterval!

De hoogste waterval van Nederland bevindt zich in de Vrijenbergspreng. Sprengen zijn gegraven Veluwse “beken” en dus geen natuurlijk ontstane watertjes. Vroeger werd sprengenwater gebruikt voor de aandrijving van verschillende soorten molens, zoals de papier-, olie- en volmolens. De Vrijenbergspreng is heeft deze functie echter nooit gekend. De spreng mondt namelijk uit in het Apeldoorns – Dierens Kanaal en dat kanaal was de reden voor het graven. Bij de opening van het kanaal bleek namelijk dat water veel te ondiep was voor de scheepvaart (slechts 60 centimeter!). Er was dus meer water nodig en hiervoor moest een spreng worden gegraven.

 

Verder lezen